Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα στο LFHED
Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα στο LFHED

Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα (10-25 Οκτωβρίου 2020) για το έτος 2020-2021, οργανώσαμε στην αίθουσα πληροφορικής της σχολής μας (εορταστική) δράση (με) που αφορά την δημιουργία κώδικα. Η ομάδα των καθηγητών πληροφορικής της σχολής μας, που απαρτίζεται από τους κυρίους Σχοινά Κώστα και Μπίνο Λεωνίδα, πρότεινε για την φετινή συμμετοχή της σχολής μας μία δράση με θέμα την δημιουργία (ενός) αλγόριθμου που θα αναγνωρίζει αν ένα έτος είναι δίσεκτο και πως αντίστοιχα διαμορφώνεται το πλήθος των ημερών για τους 12 μήνες του.

Με το σύστημα μέτρησης του χρόνου που χρησιμοποιείται σήμερα στον Δυτικό κόσμο (Γρηγοριανό ημερολόγιο), ένα έτος διαρκεί 365 ημέρες και έξι ώρες. Δηλαδή υπάρχει επιπλέον 1/4 της ημέρας σε κάθε έτος, με αποτέλεσμα κάθε τέσσερα έτη να δημιουργείται ένα σφάλμα της τάξεως της μίας πλήρους ημέρας. Για αυτό το λόγο αποφασίστηκε, ανά τέσσερα χρόνια το έτος να έχει μία ημέρα επιπλέον ώστε το σφάλμα των έξι ωρών να απορροφάται. Εξαίρεση από την παραπάνω προσθήκη ημέρας αποτελούν τα έτη που διαιρούνται με το εκατό αλλά όχι με το τετρακόσια και τα έτη που διαιρούνται και με το εκατό και με το τέσσερις χιλιάδες.

Για την επίλυση του παραπάνω προβλήματος, χρησιμοποιήθηκε το περιβάλλον της δυναμικής οπτικής γλώσσας προγραμματισμού Scratch. Οι μαθητές της Σχολής μας, με την πληκτρολόγηση ενός τυχαίου έτους και ενός τυχαίου μήνα για το εν λόγω έτος, βλέπουν στην οθόνη του υπολογιστή τους ως αποτέλεσμα τόσο το αν το έτος που εισήχθη είναι δίσεκτο όσο και το πλήθος των ημερών του μήνα που πληκτρολογήσανε.

Αναλυτικότερα, οι οδηγίες που δόθηκαν στους μαθητές για να προσδιορίσουν αν ένα έτος είναι δίσεκτο, ήταν οι εξής:

Ελέγχουμε το υπόλοιπο της ακέραιης διαίρεσης του έτους με το 4. Αν είναι μηδέν ελέγχουμε το υπόλοιπο της ακέραιης διαίρεσης του έτους με το 100. Αν αυτό δεν είναι μηδέν, τότε το έτος είναι δίσεκτο.

Αν από τον προηγούμενο έλεγχο, δεν προκύψει ότι το έτος είναι δίσεκτο, ελέγχουμε το υπόλοιπο της ακέραιης διαίρεσης του έτους με το 400. Αν είναι μηδέν τότε το έτος είναι δίσεκτο, άσχετα από το αποτέλεσμα του προηγούμενου ελέγχου.

Για τον προσδιορισμό του πλήθους των ημερών του εισαχθέντος μήνα για το συγκεκριμένο έτος που ήδη έχουμε δώσει ισχύουν τα εξής: Όταν το έτος είναι δίσεκτο, ο Φεβρουάριος έχει 29 ημέρες, διαφορετικά έχει 28.

Για τους υπόλοιπους μήνες, πλην του Φεβρουαρίου, ισχύουν τα εξής: μέχρι και τον Ιούλιο (7ος μήνας) οι περιττοί μήνες έχουν 31 ημέρες και οι άρτιοι 30. Για τους μήνες μετά τον Ιούλιο, ισχύει το αντίστροφο (31 ημέρες οι άρτιοι και 30 οι περιττοί).

Με αυτό τον τρόπο θα ενεργοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους μαθητές να πάρουν μέρος στη (δράση) δημιουργία(ς) κώδικα ενώ θα μπορέσουμε να ευαισθητοποιήσουμε όσους δουν το φιλικό (κώδικα του πολυμεσιακού περιβάλλοντος της δυναμικής οπτικής) περιβάλλον της γλώσσας προγραμματισμού Scratch, να πειραματιστούν και να κάνουν τις δικές τους εφαρμογές.

Ελπίζουμε ότι η φετινή δράση στο σχολείο μας, (παρά τις δυσκολίες στον τομέα της υγείας,) μέσα από τις δύσκολες συνθήκες λόγω CoVid 19, θα συνεισφέρει στην συνολική προσπάθεια για να προβληθεί ο προγραμματισμός, να απομυθοποιηθούν οι σχετικές δεξιότητες, και να έρθουν σε επαφή μαθητές που έχουν μεγάλη επιθυμία να πειραματιστούν και να αποκτήσουν καινούργιες γνώσεις.

Για να πληροφορηθείτε σχετικά με την καταχώρηση της δράσης μας για τον προσδιορισμό των δίσεκτων ετών, leap year algorithm, μπορείτε να επισκεφτείτε την επίσημη ψηφιακή πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής επιτροπής σχετικά με την εβδομάδα κώδικα (ακολουθεί παρακάτω σχετικός σύνδεσμος) στον σύνδεσμο που ακολουθεί.

https://codeweek.eu/view/307739/leap-year-algorithm